måndag 13 mars 2017

Det stora surhetstestet

Idag på kemin fick eleverna arbeta med det fjärde experimentet inom området surt och basiskt. Experimentet hette: Det stora surhetstestet. Eleverna fick som vanligt skriva en labbrapport med material, utförande, hypotes, resultat och slutsats. När eleverna får reda på vilket material de ska använda samt hur de ska genomföra experimentet får de skriva och rita en hypotes där de ska fundera på vad de tror kommer hända samt varför. När de genomfört experimentet får de skriva och rita vad som hände och varför. Vi går sedan gemensamt igenom slutsatsen - varför det blev som det blev.

Eleverna genomför experimentet två och två. Det är viktigt att samtala med varandra samt att ha koll på tiden väl så man hinner med allt på utsatt tid. Det är också viktigt att följa instruktionerna och enbart göra det som ska göras, även om man gärna vill blanda alla vätskor för att se vad som kan hända...

Mycket rödkålssaft behövs vid våra experiment. Vår indikator.

Alla ämnen som vi använt i dagens experiment. Är de sura eller basiska? Eller kanske neutrala.




Resultatet av att blanda de olika ämnena med rödkålssaften blir rätt häftiga färger. Varför ändrar då rödkålssaften färg när den blandas med olika ämnen? Och varför blir det olika färger? Det vet eleverna nu. Senare i veckan kommer det presenteras här...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar